Koka rabarbersaft...


 
 
 
R A B A R B E R S A F T
 
 
Jo jag gav mig på att koka saft. Inez och jag hjälptes åt att bära in rabarbern även om Inez envisades med att bära det själv. Kan själv. Sedan fyllde jag en kastrull, en 5-liters med rabarberbitar och hällde i liiite liiiite vatten och satte igång. Visst, det kokade över ett par, tre gånger och så såg det ut som en katastrof här hemma så det var flera gången jag undrade vad det egentligen var jag höll på med... till och med Inez tvekade en smula och med höjt finger sa hon 'mamma, du får själv torka i ordning det här, OKEJ?!'... men till slut blev det saft!
 
 
 
 
 
Det blev inte så mycket saft, men tillräckligt att hälla upp på flaska och ha i kylen. Misstänker att de kommande dagarnas solchanser kommer ta slut på saften, för vet ni - den blev rätt så god också!
 
 
Här hittade jag receptet som jag följde på ett ungefär :)
 
 

 
 
 
Min dag fortsätter med lite allt möjligt och sedan besök hos ögondoktorn. Har ju ett litet problem med mitt vänsteröga som gör så in i Norden ont när/om jag vaknar på nätterna. Så ont att jag inte kan öppna det utan får vänta med stängt öga tills det går över och så håller det på, ibland ett par gånger om natten, ibland en gång och ibland ingen gång... Märkligt, men nu ska det i alla fall undersökas.
 
 
Så, H A P P Y T I S D A G till er, vad ni nu hittar på!
 

 


1 kommentar:

  1. Vilken fin bild på Inez. Tråkigt att ditt öga inte är ok, jag hoppas att det blir bättre. Rabarbärssaften ser god ut, det blir fin färg och smakar sommar. Kram Lena

    SvaraRadera

Rart av dig att du tar dig tid o skriver en kommentar!
Det gör mig väldigt glad!