Ensamhet...

 
 
 
E N S A M H E T
 
 
Tja jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om det här med ensamhet, jag får lite svårt att formulera annat än att just ensamhet för mig ibland är så O T R O L I G T viktigt. Jag fungerar inte så bra annars. Helst vill jag ha någon stund då och då här hemma när jag kan sitta i min ensamhet och pyssla, plocka och bara göra det jag själv vill, just precis då i den stunden.
 
 
I ett annat liv, pratade jag en gång med en professionell samtalsterapeut om hur mycket eget utrymme man som person behöver i en relation. Han ritade upp två cirklar där cirklarna överlappade varandra olika mycket. En bild där cirklarna överlappade varandra nästan helt och hållet och en bild där cirklarna bara överlappade en liten, liten smula. Jag tyckte att det var ett så bra sätt att visa hur man fungerar i en relation och vilka behov man har, hur olika behoven kan vara...
 
 
Jag tillhör den andra varianten och mår bra av att få vara lite ensam lite då och då. Både här hemma och på annat håll. I en stor familj blir det ibland svårt att få till ensamheten. Men det är antagligen därför jag är så noga med barnens läggtider - kvällarna är min och mannens ensamtid. Eller som den här vecka, när han är iväg en kväll och jag har en kväll att sitta ensam och uggla på när tjejerna sover gott - det är faktiskt riktigt härligt att ha att se fram emot.
 
 
 Jag känner mig själv så pass bra nu för tiden att jag själv kan avgöra när jag M Å S T E lämna en kortis för att behålla lugnet :) men det absolut bästa är att jag lever med en som vet det, som känner mig så väl och som tycker om mig för den jag är.
 
 
Ensamhet - en fin sak om man får välja själv. För mig i alla fall.
 
 
Fotoutmaning vänner emellan och fler bidrag hittar ni här och här!
Alltså hos Maria och Kristina, två underbaringar som fixar den här utmaningen!!

2 kommentarer:

  1. Så fint du skriver om ensamhet. Det behövs i lagom doser. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Visst är den självvalda ensamheten både skön och avkopplande, att få försvinna in i sina egna tankar för en stund. Ha en fin start på veckan Kram Åse

    SvaraRadera

Rart av dig att du tar dig tid o skriver en kommentar!
Det gör mig väldigt glad!