Blomman flyttar in..

 


 

Nu är det höst på riktigt och en stor utmaning börjar för mig. Jag måste nämligen få min Oleander (även kallad Nerium) att klara vintern så att den kan förgylla uteplatsen även nästa sommar... Håll tummarna. Jag hade först tänk att jag skulle plantera om blomman i en annan kruka, men nu när den är inne, så inser jag att jag tycker om den slitna gamla lerkrukan, den behöver bara ett fat så är saken komplett!

Sjökortet på väggen visar en del av Östergötlands skärgård och bland annat Harstena. Dit jag och Jocke åkte på en av våra första dater ;) Vi tåg en båttur som enkel resa tog två timmar eller om det till och med var tre, tillbringade ungefär två timmar på ön med lunch, bestående av nyfångad flundra, lite promenerande och så hann vi med lite sol & bad! En supermysg dag... tror att vi på hemvägen köpte räkor, aioli, vitt bröd och vitt vin som vi njöt på min uteplats. En riktig höjdardag och ett kärt minne!

2 kommentarer:

  1. Hej Tanja!
    Det är en luring att ta in, den där Nerium Oleander! Våra små plantor övervintrade i förrådet förra vintern (ca +10 grader), men för länge sedan hade jag en kompis i skolan vars mamma hade en jätteplanta/buske inomhus och den var fantastisk. Har du något tips om hur den trivs bäst inomhus? Skulle gärna njuta av den hela året:)
    Kram Suzann

    SvaraRadera
  2. Hej Suz... Det är nog egentligen så att den ska ha si så där +10 grader (eller vad som nu motsvarar vinter kring medelhavet...) men jag vill inte riktigt ställa ner den i källaren... inte riktigt än. Något bra tips har jag inte, men jag ska rådfråga mina trädgårdsexperter (mor & far) och lovar att återkomma om jag får något bra tips!

    SvaraRadera

Rart av dig att du tar dig tid o skriver en kommentar!
Det gör mig väldigt glad!