En ny kaffemaskin...?!

Jag tror att det börjar bli dax för oss att införskaffa en ny kaffemaskin. Den vi har låter som f*n, ni får ursäkta mitt språk, men den låter så att det känns som att huvudet ska falla av Det är ju en maskin som maler bönorna, så det är klart att den måste låta en del, men den här måste vara med i Guinness rekordbok... Om jag ligger i soffan i källaren och ser på TV så kan jag lätt höra maskinen om Jocke ska ta sig en dubbel espresso, eller om jag är på övervåningen eller om jag står i trädgården.. Skulle jag av en händelse råka sitta vid köksbordet och prata med någon som sitter mitt emot mig (ni vet så som man gärna gör om man ska fika), så är det helt omöjligt att höra varanda när maskin-skrället sätter igång och maler bönor till en ytte-pytte-liten kopp starkt kaffe. Just det att det blir så lite kaffe resulterar ju oftast i att personen som dricker kaffet gärna tar en till å en till å en till, och är man många som fikar, ja då kan man helt enkelt lägga ner det där med samtal om man inte har lärt sig att läsa på läpparna!

Men nu till det som är det svåra - att välja ny kaffemaskin! Jag vill ju inte ha en maskin med engångsportionerat kaffe, varken kapslar eller kuddar, utan en som maler bönorna. Det spelar egentligen ingen roll om kaffet blir bättre eller sämre eller godare med de där engångspåsarna, det är just att det är engångspryttlar som gör att de går bort... Jag försöker ju få den här familjen att bli lite miljömedveten och källsortering är inte det enklaste här hemma. Så av princip ska det vara en maskin som maler bönor, är vansinnigt fin och inte låter som en Boeing 737. Så är det någon som har något tips?

Och Ja, jag som är te-drickare tycker att en tepåse är OK. Lite dubbelmoral kan hända, men jag dricker ju inte 15 koppar om dagen... eller i halvtimmen...

1 kommentar:

  1. Hej
    Men du, Nespressos kapslar återvinns i metallinsamlingen. Bra, eller hur? Så lite miljötänk finns där ändå:) Lycka till att hitta en med kaffekvarn som inte låter högt och klagande, vi har prövat en del på jobbet. Men skam den som ger sig, det utvecklas väl på den sidan oxå. Kram Suzann

    SvaraRadera

Rart av dig att du tar dig tid o skriver en kommentar!
Det gör mig väldigt glad!